Comodo Secured website og free shipping with PostenGratis kundeservice    33 47 59 51     kundeservice@gpsforbarn.no
Alle varer sendes fra vårt lager i Sandefjord - Fri frakt med Posten!

Husk at appen SETracker bør oppdateres når ny versjon er tilgjengelig i Google Play/Apple Store

Support

Ofte spurte spørsmål (FAQ)

Telefon: 33 47 59 51 - Epost: kundeservice@gpsforbarn.no - Adresse: Gokstadveien 18, 3216 Sandefjord

 

Trenger du hjelp? Opprett en forespørsel her Se status på en eksisterende forespørsel her

 

Batteriet lades raskt ut

GPS-klokkens batteri
Klokken er utstyrt med et batteri på 400mah. En mobiltelefon har 4000mah, og har dermed ti ganger så mye strøm.

Følgende påvirker batteritiden:
  • Skritt-teller
    Denne funksjonen bruker endel batteri, og bør slås av hvis du ønsker å forbedre batteritiden.
    Ikke alle klokker har skritt-teller. Ser du ikke denne funksjonen i appen, så har ikke din klokke denne funksjonen.

  • Mobildekning
    Dårlig mobildekning vil føre til at batteriet lades raskere ut. Du kan se mobildekningen øverst i venstre hjørne av skjermen på klokken. Opplever du at det er en rød ring rundt strekene, så har du ingen mobildekning. Husk at klokken har dårligere dekning enn en mobiltelefon. Kanskje bør du bytte til Telia eller Telenor for bedre dekning?

  • Mobildekning
    Når klokken ringer noen (eller mottar samtaler), så vil batteriet lades ut raskere.

  • Work-mode
    Denne instillingen forteller klokken hvor ofte den skal sjekke og rapportere sin posisjon. Hvis klokken er satt til å sjekke hvert minutt, så vil den bruke mer batteri enn hvis den skal sjekke hvert 10. minutt. Denne instillingen finner du under Settings i mobilappen.

    Follow 1m betyr hvert minutt, og Normal 10m betyr hvert 10. minutt.

Jeg ser ikke hvor klokken er

GPS-klokkens lokasjon

Grunnen til at du ikke ser hvor klokken kan være:

  • Kontantkortet er tomt (eller gikk tomt, og deretter fylte du opp kontoen)

    Hvis kontantkortets saldo går i kr. 0 (altså tom), så vil mobiloperatøren stenge abonnementet. Du kan åpne dette igjen ved å fylle opp saldoen (gjerne under mine sider). Du må også slå av og på klokken en time etter at saldoen ble fylt opp.

    Ta kontakt med mobiloperatøren din hvis dette skjedde, men du får fremdeles device offline når du trykker locate på kartet.

  • Mobildata er slått av på mobilabonnementet
    Sjekk med mobiloperatøren din at mobildata er aktivert.

  • Klokken er uten mobildekning

    Hvis klokken er uten mobildekning, så vil den ikke kunne sende data. Da vil du ikke se hvor klokken er.

    Du kan selv sjekke mobildekningen på klokken, ved å se på ikonet øverst i venstre hjørne. Er det en rødt sirkel rundt strekene? Da har ikke klokken mobildekning.

    Merk at klokken har ca. 70% av dekningen som en mobiltelefon har. Du bør vurdere å bytte mobiloperatør hvis du opplever problemer med mobildekningen.


Du velger selv hvor ofte klokken lokaliserer seg..

  • hvert minutt
  • hvert 10. minutt
  • hver time

Dette kalles Work mode og instillingen finner du under Settings i mobilappen.

Vi anbefaler at du legger klokken ute, og setter Work mode til Follow 1 min når du feilsøker posisjonering.


Følgende skjer når klokken skal sjekke sin posisjon:
  1. Klokken ser etter sin posisjon
    • Først vil den prøve å se satellittene. Dette tar ca. 20 sekunder, og inne i bygninger vil den sjelden kunne se satellitter.
    • Hvis den ikke ser satellitter, så vil den prøve å se etter trådløse nettverk.
    • Hvis den ikke ser trådløse nettverk (og LBS er slått på under Settings i mobilappen), så vil den prøve å regne seg ut til hvor den er, basert på mobilmaster. Dette fungerer dårlig i Norge.

    Hvis LBS står slått av (anbefalt), og klokken ikke kan se satellitter etter trådløse nettverk (som er kjent av systemet), så vil den ikke kunne gå videre og sende sin posisjon.

  2. Klokken sender data til serverene
    Hvis klokken fant sin posisjon, så vil den sende dette med mobildata over 2G-nettverket.

    Hvis abonnementet på simkortet ikke kan sende mobildata, så vil ikke klokken kunne oppgi sin posisjon. Grunnen kan være at kontantkortet er tomt, eller at mobildata er slått av på abonnementet du bruker.

  3. Serveren mottar posisjonen
    Når klokken har sendt dataen, så vil dette lagres på serveren. Mobilappen du bruker, vil vise deg hvilken posisjon som er lagret på serveren.

    Hvis du ikke kan logge inn i mobilappen, så vil du ikke se posisjonen. Grunnen kan være at du oppgir feil brukernavn og passord, eller at det trådløse nettet på jobben ikke tillater at du bruker mobilappen.

Feilmelding i appen

I appen ser jeg følgende melding...
  • Long time doesn't refersh, check lbs is open
  • Dette betyr at klokken har mobildekning, men at den hverken ser sattelitter eller trådløse nettverk (som den kjenner igjen). Den er inne i en bygning, som antakeligvis er laget av betong eller mur. Du kan slå på LBS (under Settings), men LBS kan være opptil 2-3km unøyaktig. LBS-posisjonen vil vises i blå farge på kartet. Vi anbefaler at LBS er slått av.

    Hvis klokken oppgir sin posisjon hvert minutt (Work mode under Settings), så kan du bruke historikken (knappen Footprint) for å se hvor klokken var 1 minutt før den kom inn i bygningen.


  • Device offline>

    Dette betyr at klokken ikke har mobildekning, eller at det er noe feil med mobilabonnementet (f.eks. tomt kontantkort).

    Hvis klokken gir deg denne feilmeldingen, men du ser at den har mobildekning (ingen rød sirkel rundt ikonet øverst til venstre på klokkeskjermen), så er det noe med mobilabonnementet. Sjekk isåfall med din mobiloperatør eller ta kontakt med oss.

Dårlig lyd når vi ringes

GPS-klokkens lyd
  • Barnet har problemer med å høre hva jeg sier når jeg ringer til klokken:
  • Du kan stille volumet på klokken. Dette kan bare gjøres når klokken er i en mobilsamtale. Bruk + og - knappene på klokkens skjerm for å endre volumet.

  • Jeg har problemer med å høre hva barnet sier når klokken ringer til min mobiltelefon:
  • Barn holder normalt klokken 20cm foran seg når de snakker i klokken. Dette fungerer normalt fint hvis det ikke er mye støy rundt klokken. Hvis det er mye vind (eller annen støy), så vil dette kunne redusere lydkvaliteten. Fortell gjerne barnet at det er bedre å holde klokken nærmere munnen under en telefonsamtale.


Hvis problemet vedvarer, så ta selvfølgelig kontakt med oss.

Telefon
33 47 59 51
Epost
kundeservice@gpsforbarn.no
Adresse
Gokstadveien 18, 3216 Sandefjord